Szeptember

Október

Matematika

Ki a gyilkos? / JÁTÉK

Minden játékos húz egy-egy síkidomot tartalmazó kártyát, amit nem mutat meg. Például: háromszögek, négyszögek stb. Mindenkitől lehet kérdezni olyan tulajdonságokat, amik jellemzők lehetnek egy-egy síkidomra. A szereplők a játék elején húznak egy másik kártyahalmazból is, amiken vagy van egy piros jel vagy nincs. A megjelölt lapot húzó tanuló „gyilkos”, akinek nincs jele az „áldozat”. Hogy ki a gyilkos és ki az áldozat csak akkor elmondani, ha valakinek „kitalálják”, hogy milyen síkidom van a kártyáján.

Ja, és az áldozatok „meghalnak”, ha kitalálják a síkidomukat…J

A lényeg, hogy a gyerekek felidézzék magukban és egymásban a síkidomok tulajdonságait.

Jó szórakozást kívánok!

Kovács Margit

November

Csoportbizalom

A gyakorlat lényege, hogy kialakítsuk, erősítsük a bizalmat a csoport, az osztály tagjaiban egymás iránt. Javasolt létszám kilenc, de ha már gyakorolták lehet növelni 15-20 főre, esetleg többre is. Egyszerűsítve lehet kevesebb is, de hatékonyabb, ha több.

A tanulókat legalább 3 x 3-as sorokba rendezzük, a sorokat szorosan egymás mellé állítjuk.

A kialakult négyzet szélső sorai arccal a különböző négy irányba néznek. A feladat, hogy a csoportnak el kell jutnia egy kijelölt helyre, kb. 5-8 méterre, úgy hogy senki nem változtat testhelyzetet, tehát lesz, aki előre, lesz, aki háttal, lesz, aki oldalt fog haladni. A soroknak nem szabad szétszakadniuk, eltávolodniuk egymástól.

Ha már ez megy, akkor nehezítünk a feladaton. Haladás közben mindenki becsukja a szemét, csak a négy sarkon álló tanulónak lehet nyitva, a többieknek meg kell bízniuk bennük.

Nagyobb létszám esetén nehezebb, de izgalmasabb a gyakorlat, viszont az egész osztályt egybe kovácsolhatja.

Jó játékot!

Bódis Róbert

Van okunk örülni…

„- Milyen nap van ma? – kérdezte Micimackó.

– Ma ma van-felelte Malacka.

– A kedvenc napom!-kiáltott fel Micimackó.”

Hajlamosak vagyunk arra, hogy  belefeledkezzünk a problémákba, a feladatokba, a nehézségekbe, és elfelejtsünk örülni alapvető dolgoknak.

Erre „emlékeztetnünk” kell időnként magunkat is, a gyerekeket is.

Egy ilyen kis ötperces „figyelmeztető” az óra elején:

„Ma annak örülök, hogy….”

Mindenki mondjon egy mondatot, ami így kezdődik. Először egy, majd kettő, aztán három dolgot említsenek.

Minden nap lehet találni valami olyat, aminek örülni lehet (kevés kivételtől eltekintve).

Ha mást nem is, de azt elérhetjük vele, hogy kellemes hangulatban induljon az óra.

                                                                                                           Jaskó Tünde

Matematika

Golden Rectangels (gyorsasági verseny)

A téglalap területszámításához:

Adj meg egy egész mérőszámú állandónak számító kerületet! Számítsák ki a tanulók az olyan téglalapok területeit, amelyeknek az adott mértékegységben egész a mérőszáma. Az nyer, aki a legtöbb jó megoldást megtalálja adott időn belül.

A lényeg, fejleszti a kombinációs készséget és gyakorolják a négy alapműveletet…

Kovács Margit

„Sarkos” játék

A játékkal fogalmakat, új szavakat gyakoroltathatunk anélkül, hogy észrevennék. Mozgásos játék, még felső tagozaton is szeretik a gyerekek. Van benne egy kevés stratégiai vonal is, így különösen népszerű játék.

Eszközigény: tábla, kréta vagy táblafilc, illetve kisebbeknél képek a tanult anyagról (pl. szavak idegennyelvből)

Menete:

A gyakorolni kívánt szavakat (kisebbeknél képek, angolul flashcards) felírom, felhelyezem a táblára olyan elrendezésben, hogy mindegyik a terem egy sarkát szimbolizálja. 5 szóval szoktam dolgozni, a terem közepe is egy „sarok”. Ha szükséges, meg is mutatom, hogy melyik sarkot minek neveztem el. Pl.: ha a színek a téma, melyik a kék, melyik a sárga, stb. sarok. Egy tanulót kiválasztok, aki a tábla előtt, háttal az osztálynak, és lehetőleg csukott szemmel elszámol 10-ig (vagy ameddig tudnak, idegennyelven is), haladóbb verziónál 100-ig tetszőlegesen választunk ki egy tízes tartományt gyakorlás céljából (pl.: 41-től 50-ig kell számolni). A számolás alatt a csoport többi tagja kiválaszt magának egy sarkot, lehetőleg halkan odamegy, hogy a számolónak legyen kis esélye a mozgást hallani, hiszen látni nem látja őket. Mikor a számoló a végére ért a számolásnak, mindenki megáll, már nem lehet pozíciót váltani. A számoló, anélkül, hogy hátranézne, találomra kiválaszt egy szót, képet az ötből, hangosan kimondja (vagy rá is mutathat, ha bizonytalan, ilyenkor én mondom hangosan, ő megismétli). Azok a tanulók, akik a kiválasztott szóval elnevezett sarokban álltak, kiestek, le kell ülniük. A játékot addig folytatjuk ilyen módon, amíg a végén csak egy tanuló marad állva.

A számoló ismételheti a sarkot, nem kell mindig újat mondania.

A játék egésze alatt nem fordulhat meg, mert a játékosoknak sem kötelező helyet változtatni.

Ha nagyon nem akarnak fogyni a játékosok, és elhúzódna a játék, jelzem, hogy 3 számolása van a számolónak, ezalatt kell eldőlnie a játéknak. Előfordul így is, hogy több nyertes lesz vagy éppen kiesik a végén mindenki.

A számolót szoktam jutalmazni, életkorának megfelelően, mert kitartóan többször kell számolgatnia. Lehet a nyertest is jutalmazni, aki szeretné, az ő érdeme azonban kicsit a szerencsén is múlik.

                                                                                                          Turi Veronika

December

TRICIDER

Az év utolsó hónapjára a TRICIDER honlapját ajánlom. Regisztrálás után tanulóinknak bármilyen nyelven, bármilyen kérdést feltehetünk, mely mobiljukon és a kivetítőn is meg fog jelenni. A kérdéssel kapcsolatban állást kell foglalni, hogy pro vagy kontra viszonyulnak tanítványaink a kérdéshez. Ezeket a pozitív vagy negatív véleményeket meg is kell indokolni, így az érveléstechnikát is tanítjuk tanulóink számára.

A kivetítőn folyamatosan megjelenik mindenki véleménye, így össze is tudjuk foglalni hányan támogatják, hányan ellenzik ötletünket, reagálnak pozitívan vagy negatívan az adott kérdés kapcsán.

Jó vitát, hasznos érveléstechnika gyakorlást mindenkinek!

Fabini Beáta

Algoritmus – Matematika nyelvének bevezetése

Azt a folyamatot, amikor egy probléma megoldása érdekében meghatározott lépések sorozatát hajtjuk végre, algoritmizálásnak nevezzük. Tervszerűség.

A gyerekek a homlokukra kapnak egy matematika fogalom nevet. Ő ezt nem látja. Ki kell találnia mi van a homlokára írva úgy, hogy a gyerekek tulajdonságokat mondanak, lépéseket a meghatározásához.

Pl.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Olvasni kell téged
  • Utállak téged
  • Nem mindig értelek
  • Írni kell a válaszodat
  • 5 lépésből kell megoldani stb.

Tóth Tamásné Rick Katalin

Kellemes emlékek fonala…

A gyerekek körbe ülnek, előttük asztal (pad).

Az asztalra készítve egy kb. 80-100 cm hosszú fonal.

Kellemes (meditációs), relaxálásra alkalmas zene szól. A vezetett meditációhoz hasonlóan időnként halk instrukciókat kapnak, mit képzeljenek el. Kellemes érzések kiváltására alkalmas „képek” legyenek!

Rövid  (kb. 5 perc) ráhangolódást követően önállóan folytatják az „emlékek” gyűjtögetését, miközben a kezükben lévő fonalra egy csomót kötnek akkor, amikor kellemes emlékre gondolnak.

Természetesen közben a zene továbbra is szól.

Ez kb. újabb 5, max. 10 perc.

Hogy ennek mi a haszna?

Próbáljuk ki! 🙂

                                                                                                   Jaskó Tünde

Matematika

Rizikózz! Logikusan légy bátor!

Alapműveletek gyakoroltatása: például kétjegyű számok összeadása és kivonása

 

 

 

 

Írj be négy számjegyet úgy, hogy a lehető legnagyobb összeget tudd kiszámolni, ha a balról jobbra és fentről lefelé leolvasva előálló négy kétjegyű számot összeadod!

(Többjegyű számokra is felírható, vagy különbségképzésre, stb.)

Lényege: a számítási példákat maga a tanuló állítja elő, így kevésbé untató a gyakoroltatás, mintha készen kapott feladatokat oldana meg mechanikusan.

Kovács Margit

Szótanulás zeneszöveggel – LYRICSTRAINING

Egyéni nyelvtanulásra hatékonyabb, de osztályban is használható a www.lyricstraining.com weboldal.

Nagyon sok ismert és kevésbé ismert zeneszámot, klipet gyűjtöttek össze a szerkesztők, több nyelven is, amelyet egy menüpontban lehet kiválasztani, attól függően, melyik nyelvet szeretnénk gyakorolni. Egy nyelven belül országot is választhatunk bizonyos nyelveknél, például az angolnál megkülönböztet amerikai, brit, kanadai vagy ausztrál angolt, a zászlót a kezdőképnél lehet látni. Színekkel jelölik a klip nehézségét. A zöld jellemzően a lassú, lírikus vagy könnyebben követhető számokat jelzi, a sárga a közepes, míg a piros a nehezebb, pörgős, gyors vagy szlenggel tarkított számoknak a színe.

Miután kiválasztottuk a nyelvet, a klipet és megnyitottuk, választhatunk játékszintet: kezdőtől a teljesen haladóig (expert). Ezek a szintek azt jelzik, hány szó hiányzik majd a szövegből, amit nekünk kell kipótolni. Az expert szinten alig adnak meg szót. Mindenki maga dönti el, melyikkel játszik, de végig is lehet haladni a szinteken, így egy teljesen ismeretlen szám szövegét képesek lehetünk megtanulni a végére. A legtöbb számnak van karaoke változata, ezt a szintválasztásnál lehet látni, kezdhetjük ezzel is, ekkor a szöveg végig fut a zeneszám alatt, bemelegítésnek tökéletes.

Szintválasztás után elindíthatjuk a számot, a szöveg alul megjelenik, de ki-kihagynak szavakat, amelyet hallás után nekünk kell begépelni. Vissza lehet játszani a szakaszt, baloldalt van egy gomb erre. Ha egyáltalán nincs ötletünk, véletlenszerűen is begépelhetünk betűket, ha eltaláltuk, beírja. Ez segíthet esetleg kitalálni a szót, vagy az egészet be tudjuk írni. Utóbbi kicsit nehézkes, de a játék nem megy tovább, míg be nem írtuk helyesen a szót. Annyi pont van, ahány betűs a szó. A szám mindig megáll, ha nem írtuk be a kifejezést, ha gyorsak vagyunk megy tovább a dal szinte folyamatosan.

A felső sávban láthatjuk, hány szó hiányzik, mennyit teljesítettünk már, illetve az idő is ott számol vissza. A cél a végén, hogy az adott idősávon belül találjunk el minden szót, de ha lejárt az idő, akkor sincs baj, felajánlja, hogy akarjuk-e versenyen kívül befejezni. Érdemes! A következő körben már sokkal könnyebb lesz!

A továbbiakban mindenki eldöntheti, hogy az adott szintet megismétli-e, vagy ha jól megy, akkor szintet lép. Regisztrációval másokkal is versenyezhetünk, de ez nem kötelező, a játék használata nincs ehhez kötve.

Osztályban is jól használható, csapatokra osztva az osztályt vagy csoportot versenyezhetnek, hogy melyiküknek sikerül hamarabb beírni az összes szót. Ilyenkor hasznos, ha ki tudjuk vetíteni, és mindenki látja. Pihenésképpen is használható, amikor nincs verseny, csak szókincset bővítünk, hallás utáni szövegértést gyakoroltatunk. Ilyenkor egy önként jelentkező gépel, a többiek segítik, közösen kell rájönni a hiányzó szavakra.

Jó móka olykor belehallgatni a ritkábban beszélt nyelvek dalaiba is, mint pl. a holland vagy katalán.

                                                                                                                 Turi Veronika

Pozitív megerősítés

A tanulók körbe ülnek. Kijelölünk egy kezdő gyermeket, akinek a kezébe adunk egy guriga fonalat. Ő megfogja a végét, kiválaszt egy társát, odadobja a gurigát, a fonal összeköti kettőjüket, majd elmondja miért őt választotta, mit kedvel benne, mik a jó tulajdonságai. A második tanuló is megfogja a fonalat, másik kezével tovább dobja a gombolyagot egy harmadik társuknak, így a fonal már hármukat köti össze. Elmondja ő is, mit kedvel benne. Ez így megy tovább, mindenkinek el kell mondani a kiválasztott jó tulajdonságait, végül az utolsó tanuló a kezdő tanulónak dobja a gombolyagot, majd elmond minden jót róla ő is. Így egy kesze-kusza pókhálót kapunk, jelképezve és erősítve az összetartozást.

A végén fordított sorrendben vissza dobálják a gurigát, amire feltekerik a fonalat.

Bódis Róbert

Január

Bízni bizony nem könnyű…

Pedig nagyon fontos.

Ennek gyakorlására jó a következő játékos feladat:

Egy önként jelentkező szemét kendővel bekötjük, és anélkül, hogy ő látná, kiválasztunk valakit a jelentkezők közül.

A kiválasztottnak az a feladata, hogy (lehetőleg minél kevesebb árulkodó jelet adva), néhány percig vezetgesse a bekötött szemű gyereket a teremben össze-vissza (átlépni, kikerülni, forogni…- ami bekötött szemmel nem is olyan egyszerű!).

Mielőtt levesszük a kendőt, a vezető leül a helyére, így a bekötött szemű nem láthatja, ki volt az.

Beszéljen arról, mennyire érezte biztonságban magát, miért, és ki vezette őt (szerint)!

Jó hangulat, jó tapasztalás, jó önmegismerés.

                                                                                                Jaskó Tünde

” When we share, everyone wins”

Szeretném nyelvtanulóink figyelmébe ajánlani a CC – vagyis a creative commons-web oldalát, ahol az angol nyelvet tanulók nyelvi szintjüknek és érdeklődésüknek megfelelő, mai, modern, aktuális, fiatalokat érintő  témák közül válogathatnak, melyet nemcsak elolvashatnak, hanem meg is hallgathatnak. Majd nyelvórán véleményüket elmondhatják az adott témáról, érvelhetnek, vitázhatnak az adott szöveg által ébresztett gondolatokról. Ezen az oldalon nemcsak más gondolataiból választhatunk, hanem saját, kidolgozott , általunk megosztásra ajánlott fogalmazásunkat, gondolatainkat is feltehetjük. Jó böngészést!

Fabini Beáta

Fordított barkóba

(logikai lapokkal)

Két részre osztjuk a lapot, egyik fele a nem, másik fele az igen.

Én gondolok 1 dologra Pl. lyukas (nem egy logikai lapra!)

A gyerekek egymás után felraknak logikai lapokat, amire én azt mondom, hogy igen, vagy nem. Ha nem, akkor a nem oldalra teszem. Ha igen az igen oldalra. Így kell kitalálni mire gondoltam. stb.

Tóth Tamásné Rick Katalin

Online időzítő – BOMBA

Sokszor szükséges, hogy adott feladathoz időkorlátot szabjunk. Közölni kell ilyenkor a diákokkal, mennyi időt adunk nekik, de előfordul, hogy mi, tanárok sem vesszük észre, ha letelt az idő, mert közben monitorozzuk vagy segítjük őket a feladat megoldásában. Jó segítség erre egy online időzítő. Rengeteg fajta létezik, én a bomba verziót használom, mert igazán hatásos. Számítógép vagy laptop és hangfal mindenképp kell ehhez, hiszen hallani kell.

Ezen az oldalon számomra bevált időzítőt találunk:

https://www.online-stopwatch.com/bomb-countdown/

Csak be kell állítani a kívánt időkeretet, figyelve a számokra: ha 2 percet szeretnénk, egymás után a 2 0 0 számokat kell kiválasztani, ha 10 percet akkor 1 0 0 0. Automatikusan ugrik fel az értékeken, így kapunk annyi percet, ahányat szeretnénk. A SET gombbal tudjuk megerősíteni, majd a START gombbal indítani.

Innentől kezdve nem kell nekünk sem figyelni az óránkat, nyugodtan foglalkozhatunk a tanulókkal, ők is egyértelműen hallani fogják a bomba robbanásából, hogy letelt az idő.

Egy dologra érdemes odafigyelni: a hangerőt ne állítsuk magasra, mert nagyot szólhat!

                                                                                               Turi Veronika

Meglepetés játék

A játék során cél társunknak meglepetést szerezni, ezáltal erősíteni a közösségi kapcsolatot, az összetartozást, valamint növelni az egyes tanulók, vagy akár munkatársak, pozitív önértékelését. Ha biztonságban érzi magát a tanuló a társai között, csökken az elvándorlás, a helyes, pozitív önértékelés növeli a teljesítményt, több lesz a sikerélmény, csökken a kiégés veszélye, erősödik a közösségi kohézió.

Leírás: 4-5 fős csoportokat célszerű szervezni ehhez a meglepetést szerző játékhoz.

Kezdésnek javaslok egy kiszámolós játékot, vagy sorshúzást. Akire esik a választás, ő lesz az ünnepelt. A csapat tagjainak ki kell találni valamit, hogy milyen alkalomból, mivel lepik meg társukat. Ehhez szükség van arra, hogy minél jobban ismerjék társukat, minek örülne a jelen körülmények között. A csapat kénytelen kreatív lenni, hogy mit alkosson. Lehet rajzot, vagy valamilyen ajándéktárgyat készíteni, majd meg kell szervezni az átadás módját. Addig az ünnepelt elvonulhat egy sarokba olvasgatni, pihenni s csak akkor jön vissza a csapathoz, amikor az előkészült a meglepetéshez.

Utána lehet újabb kiszámolás, majd újabb kör, míg mindenki nem lesz egyszer „ünnepelt”.

A játék vezetője figyeli a csapatokat, ha kell, ötlettel besegíthet, illetve a csapat számára szükséges alapanyagokat, eszközöket biztosítja. Ha van idő, a végén megbeszélhetik kinek milyen érzései voltak, milyen volt ajándékozónak, vagy ajándékozottnak lenni.

Jó játékot!

Bódis Róbert

Anagramma – matematika

Azokat a fogalmakat, amelyeket egy adott témakörben gyakoroltatni szeretnénk betűire tagolva írjuk le. (Laminálás után érdemes szétvágni a szavakat betűkre.) Majd alaposan összekeverve elhelyezzük egy-egy papírtasakba. Csoportmunka indító feladataként minden csapat húz egy vagy két borítékot. Majd egy sorba kirakják a betűket véletlenszerűen és lehet csereberélgetni. De csak akkor cserélhetnek fel betűket, ha előtte egy-egy fejszámolási feladványt helyesen oldanak meg. A csapatok között pluszpontgyűjtő versenyt is hirdethetünk.

Kovács Margit